Podstawowym sposobem porozumiewania się ludzi jest mowa. Dziecko przyswaja ją sobie od najbliższego otoczenia. Rozwój mowy trwa kilka lat i w jego przebiegu wyodrębnia się kilka etapów. Sprawdź, jak rozwija się mowa dziecka i czym charakteryzują się jej poszczególne fazy. Dowiedz się, jakie mogą być najczęstsze zaburzenia rozwoju mowy u najmłodszych i w jaki sposób wspierać dziecko w nauce mówienia.
Najpopularniejszy podział rozwoju mowy to ten autorstwa Kaczmarka, obejmujący następujące etapy:
TABELA
Bardzo ważne jest wspomaganie rozwoju mowy dziecka. Pomogą Ci w tym następujące działania:
Jeśli zauważysz nieprawidłowości w rozwoju mowy dziecka, udaj się z nim na wizytę do logopedy [2, 3].
Opóźniony rozwój mowy stwierdza się, gdy proces kształtowania się mowy we wszystkich lub tylko niektórych jej aspektach przebiega niezgodnie z normą przewidzianą dla danej grupy wiekowej. Normą rozwoju nazywa się przeważnie te osiągnięcia w zakresie poszczególnych funkcji, które można zaobserwować u większości dzieci w danym wieku [4].
Wyróżnia się lekki i poważny stopień opóźnienia rozwoju mowy. Ten pierwszy podejrzewa się, gdy mowa dziecka 2-letniego jest na poziomie rozwoju dziecka 1,5-rocznego lub gdy u 7–8-latka rozwój mowy jest taki jak u dzieci 5–6-letnich. O poważnym stopniu opóźnionego rozwoju mowy mówi się, gdy występują większe odchylenia czasowe w pojawianiu się kolejnych stadiów rozwojowych mowy [4].
Opóźniony rozwój mowy u dzieci charakteryzują następujące objawy: późniejsze pojawienie się gaworzenia, późniejsze pojawienie się pierwszych słów, ubogie słownictwo czynne i bierne, późniejsze pojawienie się zdań prostych i złożonych, brak części mowy, wadliwa wymowa różnych dźwięków mowy, długo utrzymujące się nieprawidłowe struktury gramatyczne [4].
Szacuje się, że opóźniony rozwój mowy dotyczy około 10% dzieci, z czego w 3–7% nie stwierdza się wyraźnych przyczyn jego powstania. Specjaliści zwracają uwagę na szereg czynników predysponujących do opóźnienia rozwoju mowy dziecka, w tym m.in. zaburzenia słuchu, nieprawidłowości w budowie aparatu artykulacyjnego, upośledzenie umysłowe, niedostateczną stymulację środowiskową, wielojęzyczność, uszkodzenia układu nerwowego, zaburzenia metaboliczne, mózgowe porażenie dziecięce [4].
Poniżej przedstawiono najczęściej występujące zaburzenia rozwoju mowy u dzieci:
Pamiętaj, że konsultacja u lekarza czy logopedy to nie powód do wstydu, a całkiem normalna rzecz. Tempo rozwoju dziecka jest różne dla każdego malucha – jedne mówią szybciej, inne później. Nie obawiaj się – specjalista uspokoi Cię, gdy to normalne, a im wcześniej zdiagnozuje się nieprawidłowości, tym szybciej nauczycie się nad nimi pracować.
Kontakt: PPF „HASCO-LEK” S.A. ul. Żmigrodzka 242e, 51-131 Wrocław
Informacja o leku: tel. (+48 22) 742 00 22
informacjaoleku@hasco-lek.pl
Korzystanie z serwisu nie zastępuje diagnozy lekarza czy konsultacji farmaceuty, zaleceń lekarza, czy farmaceuty co do przyjmowania leków, a także treści ulotki i Charakterystyki Produktu Leczniczego. Dołożyliśmy wszelkich starań, aby opublikowane opracowania były najwyższej jakości i odpowiadały potrzebom czytelników, a również były zgodne z obowiązującymi przepisami i wytycznymi. Nie ponosimy odpowiedzialności za własne decyzje użytkowników, mogące mieć wpływ na ich zdrowie, prowadzoną działalność gospodarczą lub zawodową.