Raczkowanie dziecka stanowi o dynamicznym postępie psychomotorycznym malucha. Możesz pomóc mu w nauce, zachęcając w sprytny sposób, np. stosując pewne akcesoria, ale i unikając niektórych czynności, np. podtrzymywania pod pachami. Sprawdź, jak wspierać raczkowanie i inne zdolności ruchowe!
Noworodek z chwilą przyjścia na świat ma niewielką liczbę odruchów wrodzonych, ale stanowią one bazę do dalszego rozwoju. Jest to tzw. faza promotoryczna. W jej przebiegu maluch wykonuje m.in. pełzanie. A raczkowanie? Raczkowanie kształtuje się w fazie motorycznej, czyli po opanowaniu pionizacji głowy i innych zdolności. Stopniowe zdobywanie prostych umiejętności ruchowych kształtuje bardziej złożone funkcje motoryczne. Ich nabywanie przebiega sekwencjami, dlatego nauka raczkowania jest poprzedzona zdobywaniem innych, które ostatecznie doprowadzą malucha do odpowiedniej postawy pionowej, by zacząć raczkowanie. W okolicach 1–2 miesiąca życia możesz obserwować, jak dziecko unosi głowę w pozycji leżenia na brzuchu. Następnie maluch siada, podpierając się rękami (3–5 m. ż), aby od 6. do 9 m.ż. móc płynnie przejść do siadu i pozycji czworaczej. To etapy raczkowania, które są kluczowe w nabyciu nie tylko umiejętności raczkowania, ale przede wszystkim koordynacji własnego ciała, które jest niezbędne do wstawania (z podporem i samodzielnie) oraz chodzenia w niedalekiej przyszłości (8–10 m.ż.). [1, 2, 3]
Początki raczkowania stanowią spore wyzwanie dla malucha. Raczkujący bobas bywa najczęściej uroczo niezgrabny w swoich próbach. Powszechne są przewrotki na boki, do przodu, na pupę, niemoc w wykonaniu kroku, raczkowanie bokiem, a nawet raczkowanie do tyłu. Wraz z nabyciem pewności siebie, siły i równowagi mięśniowo – sensorycznej, dziecko porusza się płynniej i sprawniej. Dopiero w wieku poniemowlęcym zwiększa się tempo rozwoju motoryki dużej. Zarówno czas, jak i jakość raczkowania oraz innych zdolności ruchowych uwarunkowane są czynnikami endogennymi (np. dojrzałością układu nerwowego i zmianami biochemicznymi organizmu), jak i egzogennymi (np. stylem życia i poziomem stymulacji zewnętrznej), dlatego jeśli np. raczkowanie nie odbywa się w wieku 8–10 miesięcy, nie wpadaj w panikę! Poprzez zabawę możesz stymulować postęp nauki wielu czynności. Zatem jak zachęcić dziecko do raczkowania?
Kontakt: PPF „HASCO-LEK” S.A. ul. Żmigrodzka 242e, 51-131 Wrocław
Informacja o leku: tel. (+48 22) 742 00 22
informacjaoleku@hasco-lek.pl
Korzystanie z serwisu nie zastępuje diagnozy lekarza czy konsultacji farmaceuty, zaleceń lekarza, czy farmaceuty co do przyjmowania leków, a także treści ulotki i Charakterystyki Produktu Leczniczego. Dołożyliśmy wszelkich starań, aby opublikowane opracowania były najwyższej jakości i odpowiadały potrzebom czytelników, a również były zgodne z obowiązującymi przepisami i wytycznymi. Nie ponosimy odpowiedzialności za własne decyzje użytkowników, mogące mieć wpływ na ich zdrowie, prowadzoną działalność gospodarczą lub zawodową.